Miljömat

0kommentarer

Jag hittade nyss en sida där det går att räkna ut hur mycket näring olika livsmedel innehåller. Sidan heter Miljömat och på köpet får du även kommentarer om hur miljövänliga livsmedeln är. Det går att kombinera ihop helt vad man lägger på tallriken och få kommentarer på näringsinnehållet. Ibland kan man vara nyfiken på vad det är man stoppar i sig och då är det ett bra hjälpmedel tycker jag.
 
 portioner  
    Råvara Mängd  
Blåbär frysta  

  
  Näringsämne Mängd Rek. mängd
Energi 20 kcal 625 - 875 kcal
Protein 0 g 19 - 38 g
Fett 0,3 g 21 - 29 g
Mättade fettsyror 0 g Max 9 g
Kolhydrater 4 g Min 84 g
Fibrer 2 g Min 9 g
C-vitamin 3 mg Min 22 mg
Folat 3 mcg Min 120 mcg
Järn 0,3 mg Min 3,8 mg
Zink 0,1 mg Min 2,7 mg

  
Svenska färska blåbär finns främst under juli och augusti och är då ett mycket bra miljöval. Under resten av året är frysta ekologiska bär också ett bra komplement till importerad frukt. Välj i första hand ekologiska.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bilderna är hämtade härifrån.
Miljömat, mat, näringsinnehåll,

Kommentera

Publiceras ej